Friday 14 October 2016

NIKMAT YANG DIAMBIL SEKETIKA...

INDAHNYA TANPA RABUN.....

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...

Saya.. rabun jauh sejak usia 12 tahun....rabun semakin teruk apabila usia menginjak 14 tahun! Semasa ujian mata dijalankan, power dan silau mata saya sebelah kanan 5.00++ dan kiri 7.50++!!

Justeru, saya terpaksa memakai 'mata' bercermin agar pembelajaran saya tidak terganggu. Walau bagaimanapun, semakin usia menginjak dewasa, saya dengan inisiatif sendiri, sering membaca dan mencari tip-tip untuk mendapatkan mata yang lebih baik khususnya untuk mengurang power rabun dan silau.

Dan kebanyakan hasil pembacaan saya selama bertahun-tahun tu, dapat saya simpulkan bahawa untuk memastikan mata sentiasa sihat, kita haruslah memastikan :-

♡ Amalkan memakan buahan berwarna oren, jingga dan merah seeperti aprikot, lobak merah, tomato.

♡ Amalkan memakan sayuran berdaun hijau gelap seperti brokoli, kailan, lettuce salad.

Semuanya mengandungi beta-carotene yang akan ditukarkan kepada VITAMIN A oleh tubuh semasa proses pencernaan. Vitamin A kan memang untuk kesihatan mata ;-)

♡ sentiasa memandang pemandangan hijau setiap pagi sambil berselawat.

♡ tidak.kurang juga beberapa tips dan dia yang perlu diamalkan untuk dapatkan mata yang cerah.

Semuanya tidak dinafikan, bahawa kita perlu amalkan pemakanan seimbang bagi mendapatkan tahap kesihataan yang baik. Namun apalah daya saya... selalulah culas bab-bab buah dan sayur ni..hejeheheh...

=================================

Pernah saya terfikir, nak cari sesuatu (suplemen Mungkin) yang merangkumi kesemua jenis vitamin yang ada dalam sayuran dan buahan! Hahhahaha... yelah kan..susah nau nak konsisten makan sayur dan buah! Hihihi...lebih baik cari sesuatu yang mudah dan senang dimakan sekali gus, terus dapat kesemua khasiatnya ;-) betui dak?

Akhirnya saya ketemu CAROTOMAX Shaklee. Di dalamnya mengandungi Vitamin A iaitu 100% beta-carotene yang memenang wajib untuk mata!

Selain itu, dalam 1 botol jugak, CAROTOMAX isikan dengan Lutein dan Zeaxanthin yang juga adaalah keperluan utama untuk kurangkan degenerasi makular mata (AMD).

SEMUA yang saya sebutkan tu adalah 'carotenoids' termasuklah Lycopene, Astaxanthin dan Alpha-carotene. Haaaa....semuanya dalam 1 botol kan??? Hehehe...

#mataarnab
#itstartswithyou

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...