Friday 28 October 2016

BUAH PINGGANG BOCOR !!!!!

# NEPHROTIC SYNDROME #

Pernah dengar penyakit ni?

Hahhaha.. pertama kali saya ditanyakan tentang penyakit ni, tergelak jugak! Maaf.... hahhaha...

Mana taknya, saya terbayang yang ginjal tu berlubang! Pelik kan? Hmmm...

Sebenarnya, bukan buah pinggang tu yang bocor...tapi... ada 1 saluran yang menapis protein dalam buah pinggang tu yang bocor!!! Haaa....

Penyakit ini terjadi kepada tidak kira usia... yang terbaru saya dapat tahu, kanak-kanak berusia 3 tahun (seusia Ainin!!!!) sedang menghidapinya (disahkan oleh doktor ketika berusia 7 bulan)... hukhukhuk... apa salah anak kecil itu? Allahhhhh.....

Sebenarnya, ia bukan salah sesiapa.... ia adalah takdir yang perlu kita ubah dengan usaha dan doa! Yes! Berusaha untuk mencari penawar agar penyakit ini dapat dikawal daripada terusssss merebak!

Kebiasaan saya mendapati penderitanya adalah dalam kalangan orang dewasa. Namun, tak sangka, rupanya ada jugak budak berusia 5 tahun, 7 tahun...huhuhuhu.... doktor sendiri tak dapat pastikan punca dan faktor buah pinggang bocor ini terjadi....

Namun, saya percaya bahawa semuanya bermula daripada pemakanan! Seboleh mungkin, elakkan daripada kerap mengambil ubat tahan sakit (pain killer)..... ubat kurus.... dan apa-apa sahaja 'ubat' yang menjanjikan 'cantik dalam masa 5 hari' @ 'kurus dalam 7 hari' ;-)

Pssttt !!! Kaji dulu bahan dalam produk yang kita amik tau! Hihihihi....

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...