Saturday 14 January 2017

VIVIX untuk CYST

=================================
CYST

Cyst adalah poket kantung seperti tisu yang mengandungi cecair, udara, atau bahan-bahan lain. Cyst boleh tumbuh hampir di mana sahaja di dalam badan anda atau pada kulit anda.

Terdapat banyak jenis cyst. Kebanyakan cyst, atau bukan kanser.

JOM KENALI CYST

Cyst boleh muncul sebagai benjolan pada kulit anda. Ia juga mungkin merasa seperti ketulan kecil jika ia berkembang hanya di bawah kulit anda.

Sesetengah Cyst berkembang jauh di dalam badan anda di mana anda tidak boleh berasa mereka. Walau bagaimanapun, ia boleh menyebabkan gejala-gejala lain. Sebagai contoh, Cyst ovari, seperti mereka yang disebabkan oleh sindrom ovari polisistik (PCOS), boleh menyebabkan masalah hormon. penyakit buah pinggang polisistik (PKD), yang menyebabkan cyst terbentuk di dalam buah pinggang, boleh menjejaskan fungsi buah pinggang.

JENIS-JENIS CYST

Mereka boleh tumbuh hampir di mana sahaja di dalam badan anda. Sesetengah cyst berlaku sebagai sebahagian daripada syarat lain, seperti PKD atau PCOS. Sebahagian daripada jenis yang lebih biasa cyst termasuk yang berikut:

#sebaceous cyst

Ini adalah kecil, lebam benign dipenuhi dengan bahan berminyak yang dipanggil sebum. Mereka juga dikenali sebagai cyst epidermoid.

Cyst sebum sering membentuk dalam folikel rambut. Pecah kelenjar minyak juga boleh menyebabkan cyst. Ini adalah kelenjar yang membuat minyak untuk kulit dan rambut anda.

Dalam kes-kes yang jarang berlaku, cyst sebum boleh disebabkan oleh keadaan yang diwarisi yang dipanggil sindrom Gardner.

#Cyst ovari

Sering terbentuk apabila folikel yang biasanya mengeluarkan telur tidak terbuka. Ini menyebabkan cecair untuk membina dan membentuk cyst. Cyst berlaku paling kerap di antara permulaan akil baligh dan putus haid. Mereka biasanya ditemui semasa pemeriksaan pelvis.

Cyst ovari dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser apabila ia berlaku selepas menopaus.

#Cyst payudara

berkembang di dalam payudara anda apabila saluran susu anda disekat. Mereka biasanya berlaku di kalangan wanita berusia 30-an dan 40-an. Mereka boleh menyebabkan kesakitan atau ketegangan di kawasan yang terjejas.

#Chalazia

Chalazia adalah cyst tidak berbahaya yang berlaku pada kelopak mata anda apabila salur kelenjar minyak tersumbat. Cyst boleh menyebabkan kelembutan, kepekaan cahaya, dan bengkak menyakitkan. Jika mereka terlalu besar, ia boleh menyebabkan masalah penglihatan.

#Cyst Pilonidal

Cyst membentuk berhampiran bahagian atas punggung. Mereka biasanya dipenuhi dengan serpihan kulit, minyak badan, rambut, dan perkara lain.

Cys Pilonidal berlaku lebih kerap di kalangan lelaki berbanding wanita. Menurut Klinik Mayo, jangkitan kronik di cyst ini mungkin meningkatkan risiko sejenis kanser kulit dipanggil karsinoma sel skuamus

=================================
Antara 4 Faktor Utama terjadinya CYST dan FIBROID adalah  :

1. Hormon Estrogen yang berlebihan.

Fibroid atau cyst adalah ketumbuhan sel yang bergantung pada estrogen. Jika hormon estrogen dan progesteron dalam badan anda tidak seimbang, anda pasti berisiko untuk mendapat penyakit ini.

Keadaan seperti ini sangat ketara dalam mereka yang mengalami masalah PCOS yang boleh menyebabkan infertility.

Penggunaan pil perancang keluarga juga boleh menyebabkan ketidakseimbangan estrogen dan boleh mengaktifkan fibroid atau cycts.

2.  Lambakan xenoestrogen dalam badan.

Xenoestrogen adalah 'estrogen sintetik' yang terdapat dalam persekitaran (makanan, air, kimia dari industri pertanian dan penternakan).

Dalam kata lain, ia adalah estrogen palsu dalam badan. Ia boleh merangsang atau mengganggu fungsi estrogen dalam badan.

Dari mana datangnya xenoestrogen ini?

- phthalates (bahan dlm plastic atau getah)
- racun serangga (pesticides)
- tobacco by products.

3. Obesiti.

- Lemak berlebihan dalam badan akan mengaktifkan satu sistem yang kita panggil 'Endocanabinoid system'. Sistem ini akan mengganggu fungsi-fungsi hormon yang lain dan juga boleh menyebabkan silent inflammation atau radang yang tinggi dalam badan.

Ini bukan sahaja menyebabkan ketumbuhan, malah berisiko untuk mendapat pelbagai jenis kanser dan juga pelbagai penyakit kronik yang lain.

Peningkatan 5kg sahaja dari berat badan ideal juga menyebabkan risiko kematian pramatang meningkat.

4. Genetik

Jika anda mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai penyakit yang sama, anda juga boleh mempunyai risiko yang sama.

=================================

So, macam mana nak buat untuk 'drained' cyst ni?

Kita amalkan pemakanan yang bersifat anti-oksida dan makanan yang boleh membantu menggalakkan keseimbangan hormon estrogen dan progesteron.

1. VIVIX adalah super power antioxidants kerana ia kaya dengan polifenol dan resveratrol.

2. Carotomax (Vitamin A) , SR Vita-C Plus dan Vita-E Complex.

3. GLA Complex (omega 6 ~ minyak sayuran) + Omega Guard (minyak ikan) untuk stabilkan hormon.

=================================

Order dan khidmat nasihat :

012.3618431 atau 017.3129349
FB Aminah Syuhadah
IG @aminahsyuhadah

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...