Saturday 7 January 2017

AKAUN ALIRAN TUNAI

Sapa buat bisnes sampingan kat sini? Ce ngaku! Hahahaha... tak kiralah jual sabun ke...jual jamu ke....

Aku!!!! Tapi aku jual vitamin je...bukan bisnes besar yang ribu-ribu ringgit...

TAPI.... aku tetap catatkan duit keluar-masuk jualan vitamin aku tu! Siap ada buku lejar 'DUIT JUALAN VITAMIN KAMI' lagi tewwwww!!! Aummmm.... ;-)

##################################
Sebenarnya, PERLU ke TAK PERLU akaun aliran tunai ni dalam bisnes kita?

Bagi aku, ia SANGAT PERLU!! hatta duit aliran keluar-masuk perbelanjaan harian/bulanan isi rumah pon kami buat lejar. Kan Ahmad Fitri Rusman ;-) hahhahha.... sangaaaatttttt berhati-hati dalam perbelanjaan! Sebab kami ada banyak matlamat untuk keluarga kami dan kami kena uruskan kewangan kami sebaik mungkin!

Ok, berbalik kepada akaun aliran tunai bisnes kita tadi :-)

Kalau aku tak buat catatan aliran tunai tu, aku rasa macam ada yang tak kena! Sebenarnya, dari situlah aku nak kira bajet untuk :

1) modal pusingan beli vitamin. Lebih-lebih lagi untuk pelanggan yang nak vitamin 'cash on delivery'.

Korang yang berbisnes ni tahulah kan...Customers ni ada yang jenis nak barang depan mata baru bayar ;-) so kat sinilah fungsi duit di tangan hasil daripada kiraan wang yang ada dalam buku catatan tunai tu....

2) nak kira jumlah keuntungan jualan vitamin pada hari/minggu/bulan semasa.

Ini sebagai satu motivasi untuk diriku. Sebab bila tengok ada aliran duit masuk ni, mestilah seronok kan? Hahahha.... so lebih bersungguh-sungguh la nak kejar target jualan sendiri :-)

Lagi satu, jika tak dapat capai target, aku akan tukar strategi untuk pastikan hari/minggu/bulan berikutnya, tunai yang masuk tu 'lebih' dari sebelumnya ;-)

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

............ sebenarnya semua ni aku 'belajar' daripada sifu aku kat rumah ni..hehe..walaupun aku ada accountancy knowledge  ;-P

By the way, bulan ini promosi VIVIX yang gojes tu tau!! Beli VIVIX dapat keahlian PERCUMA! ;-)

Jom join bisnes dengan aku dan team!
AdahFitri
012-3618431
Id 885244

#promosivivix
#tsunamishaklee
#GT12

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...