Tuesday 22 November 2016

IMUNISASI

Dikala cuaca tidak menentu nie, mudah untuk kita dan orang sekeliling kita jatuh sakit dek kerana Sistem Imuniti badan yang rendah.

Apa itu Sistem Imuniti?
Sistem imuniti ini ialah berkebolehan untuk melawan kerosakan daripada benda asing seperti microorganism seperti virus,bakteria dan lain2, serta bahan kimia berbahaya seperti toksin yang dilepaskan oleh microorganism.

Tahukah anda sistem pertahanan manusia ada kita 3 lapisan.
Secara ringkasnya:

1)Sistem pertahanan pertama = pertahanan terhadap pathogen (bendaasing) bermula daripada lapisan permukaan kulit,silia,asid perut,membrane mucus dan tisu endothelial.

2)Sistem pertahanan kedua = apabila pathogen menembusi lapisan pertama,lapisan pertahanan kedua akan diaktifkan. Contoh sel dalam pertahanan kedua adalah makrofaj,sel darah putih,sel pembunuh semuladi,interferon dan seterusnya mengaktifkan tindakbalas imun.

3)Sistem pertahanan ketiga = bertindak apabila pertahanan kedua tidal mencukupi dan jangkitan tersebar luas. Di sinila komponen penting kita iaitu antibodi. Antibodi ini berfungsi mengenalpasti dan membantu memusnahkan antigen asing atau sasaran seperti virus dan bakteria.

Antara tips yang akan saya kongsikan bagaimana meningkatkan sistem imuniti tubuh ialah
a) Dapatkan cukp protein – makan makanan seimbanguntuk memastikan nutrisi untuk tulang sumsum dimana sel putih dihasilkan. Protein merupakan komponen penting utk sel darah putih. Sumber protein ialah daging,ikan,keju, telur dan susu. Pilihan saya tentulah, Energising Soy Protein. Senang dan mudah.
b) Pilih lemak yang baik – lemak yang tidak baik boleh meningkatkan risiko penyakit jantung. Nak senang meh beli Omega Guard. Banyak manfaatnya.
c) Kurangkan karbohidrat-karbohidrat boleh menghasilkan tenaga tetapi sekiranya berlebihan boleh menyebabkan T-Limposit menurun (imun menjadi rendah)
d) Ambil makanan anti-oksidan- antioksidan membantu memperbaiki sel tubuh yang rosak. Contoh anti-oksidan beta-karotena,vitamin C & E dam selenium.
e) Berhenti merokok-kandungan nikotin dalam setiap batang rokok boleh merosakkan sistem kekebalan tubuh.
f) Minum cukup air
g) Tidur yang cukup
h) Membuat exercise/bersenam/olahraga – membantu organ di dalam tubuh bekerja dengan baik.
i) Menjaga kebersihan-cuci tangan selepas melakukan aktiviti contoh memasak,mandi setiap hari dan gosok gigi.
j) Jangan stress- stress boleh menurunkan paras immune dalam badan. Apabila kita stress, sel di dalam badan kita akan mengecut termasuklah otak, usus kecil juga mengecut dan menyebabkan nutrisi kurang diserap dengan baik.
k) Ambillah vitamin Shaklee seperti saya. Ini antara vitamin yang menjadi pilihan saya dan keluarga (sila rujuk gambar).

#tsunamishaklee
#gt12
#liveAmazing
#stayhealthbehealthy

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...