Monday 28 November 2016

#CucurBawangSourdough.. #DigestibleGluten..

Terima kasih kepada kak Rosliza Hj Md Tawal kerana memberi ilmu yang sangat berharga ini. in shaa allah selepas ini akan belajar cara2 untuk membuat roti pula.. 

Apakah itu sourdough
campuran tepung dan air yang dibiarkan menapai (= perubahan dalam proses kimia) dan kemudian digunakan untuk membuat roti atau untuk menguraikan gluten.
sourdough juga mengandungi budaya Lactobacillus iaitu kombinasi simbiotik dengan yis. Ia adalah salah satu cara utama penaik biologi dalam membakar roti atau menguraikan gluten, dengan cara menternak yis liar

Mengapa perlu guna sourdough? kerana sourdough

1. Mengurai dan menyerap makanan yang anda makan. Tanpa mikroflora bermanfaat yang mencukupi di dalam usus anda, anda tidak boleh menyerap nutrien dalam makanan yang anda makan.

2. Perlu untuk mengekalkan saluran usus yang sihat.

3. Mengandungi protein unik seimbang, asid lemak, selulosa, mineral, dan tidak terhitung lain-lain nutrien yang badan kita perlukan.

4. Menyediakan vitamin B1 melalui B6 dari lactobacillus dan B12 vitamin daripada yis liar. yis liar menggandakan aerobically. Ini adalah kerana mereka mengandungi oksigen (tidak bebas radikal ion oksigen) yang memakan sel-sel darah dan bukan sel-sel kanser. Kebanyakan protein tumbuhan termasuk gandum, biji, bijirin, kekacang dan beberapa bentuk rumput adalah gluten. oleh itu, Doh masam (sourdough) mikroflora masih mempunyai semua asid amino tanpa protein yang boleh membentuk gluten (di mana protein boleh membentuk gluten).

5. merosakkan kanji dalam roti, dengan itu orang kencing manis tidak perlu mendapatkan kejutan insulin. Ini adalah salah faham bahawa seluruh gandum adalah lebih baik daripada tepung putih untuk pesakit kencing manis (perbezaan glisemik hanya 1%).

6. menghasilkan asid, dimana asid ini akan memecahkan dan mengeluarkan beberapa glutens dari roti. Asid tidak membenarkan acuan dan pertumbuhan bakteria yang paling buruk. Alkali dengan pH yang tinggi membolehkan pertumbuhan kulat dan toksin. Mold menapai pada pH yang lebih tinggi, membolehkan pertumbuhan bakteria tidak baik dan rembesan toksin. Ketiadaan asid adalah tidak normal, haiwan sendiri mempunyai asid dalam perut untuk membunuh bakteria jahat.

7. Mengimbangi kesan asid phytic, yang menghalang badan anda daripada mendapatkan mineral yang berharga.

Menurut Wikipedia:

asid phytic itu terdapat di dalam kacang, biji, dan bijirin. teknik penyediaan makanan boleh mengurangkan asid phytic dalam semua makanan. Hanya memasak makanan akan dapat mengurangkan asid phytic ke tahap yang tertentu. kaedah yang lebih berkesan ialah melalui merendam di dalam medium asid, penapaian asid laktik, dan kaedah percambahan
.
"Lactobacilli Probiotik, dan spesies lain daripada mikroflora juga melancarkan penghadaman dalaman, kerana ia adalah sumber penting phytase enzim yang menjadi pemangkin pengeluaran fosfat dari phytate dan hydrolyses kompleks dibentuk oleh phytate dan logam ion atau kation lain, menjadikan mereka lebih larut akhirnya memperbaiki dan memudahkan penyerapan usus mereka

8. Larutkan protein dengan menghasilkan enzim protein, sekali gus melonggarkan ikatan peptida agar anda boleh menyerap lebih banyak asid amino ke dalam badan anda. Mereka menghapuskan  empat gluten yang membentuk protein iaitu albumin, globulin, prolamin dan glutalin. Mereka juga menghapuskan bon protein larut yg paling degil. Bon ini adalah sebab mengapa begitu ramai orang mempunyai alahan gluten.

9. Menghalang pertumbuhan bakteria tidak baik dengan :
(1) mewujudkan persekitaran yang lebih berasid
(2) menghasilkan agen anti-bakteria, dan
(3) menyerap semua vitamin B dari persekitaran mereka meninggalkan tiada untuk bakteria berbahaya. 



Credit To NORAINI KAHAL a.k.a Nonie

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...