Tuesday 27 September 2016

JAYAKAN PENYUSUAN DENGAN TEKNIK YANG BETUL

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera....

Syukur saya telah berjaya menyusukan 2 orang anak perempuan saya selama 2 tahun genap walaupun pada ketika saya hamil.

Semasa Aisyah Humairah berusia 1 tahun 8 bulan, saya mengandungkan Ainin Suffiyah accidently !! Hahhahahahah... rezeki....hehhehe...walaupun dalam keadaan begitu, saya tak sampai hati nak putuskan penyusuan dengan Aisyah Humairah, maka saya teruskan hingga saya melahirkan Ainin Suffiyah.

Begitu juga ketika Ainin Suffiyah berusia 1 tahun 8 bulan, accidently again, I got pregnant! Wahahahaha...rezeki....hehhehe.... sama seperti Aisyah, sesi penyusuan tetap diteruskan sehingga adiknya dilahirkan.... ;-)

Tak dapat tidak, saya terpaksa akui bahawa penyusuan sepanjang kehamilan amat meletihkan! Saya gagahkan diri minum lebih banyak air daripada biasa. Malah saya paksakan diri mengambil suplemen. Ini juga adalah atas nasihat Doktor!!!

******************************************

Antara barisan suplemen yang saya amalkan sepanjang kehamilan ialah :-

1. ENERGIZING SOY PROTEIN

ESP sangat membantu saya untuk lebih bertenaga sepanjang hari memandangkan saya wajib pam susu untuk keperluan anak yang sedang menyusu...disamping protein untuk tumbesaran bayi dalam kandungan.

2. OSTEMATRIX

Ia adalah sumber kalsium dan magnesium. Memandangkan saya tak suka minum susu, maka Ostematrix sangat membantu untuk menampung keperluan kalsium saya. Apatah lagi kami bertiga berkongsi sumber kalsium dari sumber yang sama...;-) hehhehe...

3. OMEGA GUARD

Yang ini penting untuk perkembangan otak (DHA) dan penglihatan (EPA) bayi dalam kandungan.

4. ALFALFA

Bertindak sebagai 'milk booster', saya amalkan pengambilan Alfalfa ada trimester terakhir iaitu pada usia kandungan masuk 37 minggu, kerana pada ketika ini, Aisyah @ Ainin masih menyusu badan sedangkan saya menunggu hari untuk melahirkan.

5. LECITHIN

Emulsifier ini sangat membantu saya sepanjang proses penyusuan. Ia membantu mengelakkan salur susu tersumbat. Saya pernah alami 'bengkak susu' , alangkah sakitnya hingga mengakibatkan saya demam!!!

6. SR VITAMIN C PLUS

Vitamin C sebagai 'immune booster' dengan harapan ia dapat disalurkan kepada bayi melalui proses penyusuan.

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...