Friday 16 March 2018

MANFAAT POLIFENOL

MANFAAT POLIFENOL

1. Sebahagian besar polifenol adalah antioksidan sehingga mampu meneutralkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel dan jaringan tubuh.

2. Radikal bebas sering dikaitkan sebagai penyebab kerosakan sel yang berhubungan dengan penuaan. Sebagai antioksidan kuat, polifenol mampu memperlambatkan proses penuaan.

3. Polifenol bantu menguatkan sistem kekebalan tubuh. Sistem kekebalan tubuh yang kuat merupakan suatu keharusan untuk penjagaa  kesihatan dan mencegah penyakit.

4. Polifenol dapat meningkatkan sirkulasi darah dan meningkatkan kesihatan jantung sehingga menurunkan risiko penyakit jantung dan penyakit kardiovaskular.

5. Polifenol tertentu seperti resveratrol menunjukkan sifat anti-tumor sehingga berpotensi melambatkan pertumbuhan kanser.

6. Beberapa polifenol yang ditemukan dalam raspberry dipercayai efektif memperlambatkan kerapuhan pada tulang. Kerapuhan tulang adalah faktor utama yang menyebabkan osteoporosis.

7. Catechin, salah satu jenis polifenol yang ditemukan dalam teh hijau efektif membantu menurunkan berat badan. Kolaborasi ini merangsang tubuh untuk membakar lebih banyak lemak dan kalori.

8. Isoflavon, jenis lain dari polifenol, dapat membantu wanita mengatasi gejala-gejala menopause terutama hot flashes dan kerapuhan tulang.

Dan saya ambil polifenol melalui VIVIX dan CoqTrol kerana keduanya mengandungi polifenol jenis resveratrol.

#diariustazah
#manfaatpolifenol
#vitaminkegemaransaya

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...