Sunday 5 March 2017

RESVERATROL (VIVIX) untuk DIABETES

Menurut satu daripada 11 kajian, pengambilan harian resveratrol boleh meningkatkan kawalan glukosa dan sensitiviti insulin dalam pesakit diabetes.

Data daripada 388 orang, mendapati bahawa potensi pengurusan gula dalam darah boleh dilakukan dengan sebatian anggur ke atas pengidap DIABETES tetapi tidak Pula kepada yang bukan pengidap penyakit tersebut.

Penemuan ini telah dilaporkan oleh Saintis Third Military Medical University dalam American Journal of Clinical Nutrition.

Di sebalik pengurusan gula dalam darah.
*****************************************

Resveratrol, polifenol yang kuat dan kimia anti-kulat, sering disebut-sebut sebagai sebatian bioaktif dalam anggur dan wain merah, dan terutamanya dikaitkan dengan apa yang dipanggil 'Paradox Perancis' itu.

Frasa tersebut, dicipta pada tahun 1992 oleh Dr Serge Renaud dari Universiti Bordeaux, menggambarkan insiden yang rendah penyakit jantung dan obesiti di kalangan Perancis, walaupun diet yang tinggi lemak dan tahap penggunaan arak mereka.

PENEMUAN DR.DAVID SINCLAIR

Pada tahun 2003, penyelidikan dari David Sinclair dan pasukannya dari Harvard melaporkan bahawa resveratrol mampu meningkatkan jangka hayat sel-sel yis.

Penyelidikan yang diterbitkan dalam Nature, disambut dengan sebarang gangguan media antarabangsa dan dinyalakan api harapan untuk pil anti-penuaan.

Menurut penemuan Sinclair, resveratrol boleh mengaktifkan gen dipanggil sirtuin1 (SIRT1 - bersamaan yis adalah Sir2), yang juga diaktifkan semasa sekatan kalori dalam pelbagai spesies, termasuk monyet.

DATA ANALYSIS

11 ujian rawak terkawal dimasukkan dalam meta-analisis baru. Data menunjukkan secara significant bahawa resveratrol dapat mengurangkan tahap glukosa dan insulin pada pesakit diabetes.

Data juga disokong oleh keupayaan resveratrol untuk mengurangkan A1c hemoglobin (HbA1c), iaitu penanda kehadiran jangka panjang glukosa berlebihan dalam darah, dan rintangan insulin dalam pesakit kencing manis.

Namun, tidak pula dilihat mempunyai kesan yang significant terhadap individual yang bukan Diabetic.

KESIMPULAN

Kesimpulannya, penggunaan resveratrol dengan ketara meningkatkan kawalan glukosa dan sensitiviti insulin pada pesakit kencing manis [jenis-2] tetapi tidak menunjukkan kesan yang sama ke atas peserta bukan kencing manis.

Lebih RCTs berkualiti tinggi dengan jangka masa yang lebih lama daripada 3 bulan diperlukan untuk mengesahkan lagi kesan resveratrol pada kawalan glukosa dan sensitiviti insulin.

Sumber American Journal of Clinical Nutrition
Published online ahead of print, doi: 10.3945/​ajcn.113.082024
“Effect of resveratrol on glucose control and insulin sensitivity: a meta-analysis of 11 randomized controlled trials”
Authors: K. Liu, R. Zhou, B. Wang, M-T. Mi

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kempen 1 RUMAH 1 VIVIX 😘😘😘 Hubungi UstazahCeria 012-3618431/017-3129349 atau di IG @aminahsyuhadah atau www.ustazahsihatceria.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...