Sunday 5 February 2017

AUTISME? HYPERACTIVE?

Cubalah VIVIX! ;-)

AUTISME adalah sejenis gangguan psikiatri atau gangguan perkembangan yang mengakibatkan masalah dalam komunikasi dan kemahiran sosial.

Penghidap autisme boleh dikenalpasti seawal usia 1 hingga 3 tahun berdasarkan carta perkembangan kanak-kanak (Buku Kesihatan Anak).

Dari segi perkembangan fizikal, mereka sama seperti kanak-kanak normal. Namun, mereka sebenarnya menghadapi satu kondisi lain di mana mereka 'terperangkap dalam dunia mereka' sendiri dan ini yang menyebabkan gangguan perkembangan sosial mereka.

Antara ciri-ciri Autisme :
✩ tiada tindak balas mata (eye contact)
✩ tiada tindak balas senyuman
✩ lebih gemar dan selesa bermain sendirian
✩ berulangkali menyebut perkataan yang sama.
✩ tidak suka @ mengelak untuk dipeluk!
✩ lebih cenderung meminati cahaya, bunyi dan pergerakan
✩ obses kepada permainan atau alat tertentu sahaja
✩ lebih suka guna isyarat berbanding perkataan
✩ suka mengamuk, menghentak-hentakkan kepala
✩ lambat bercakap
✩ gangguan pencernaan

Huhu...dulu masa Ainin berumur 3 tahun, nyaris dia dikategorikan sebagai autism. Ainin suka mengamuk @ tantrum tak tentu masa, malah Ainin jugak lambat bercakap! Disamping itu, Ainin juga mengalami masalah buang air besar.

Semasa pemeriksaan kesihatan untuk usianya 3 tahun, Ainin dirujuk kepada Speech Therapist (memandangkan Ainin langsung taknak buka mulut ketika Doktor tanya beberapa soalan)....

Alhamdulillah... balik je dari berjumpa pakar tersebut, Ainin bercakap dengan lancar :-) hahahhahah... macam magik kan!! Suspen betullah si Ainin ni!

Tapi.....

Jika anda punyai kenalan yang menghidap Autisme di peringkat remaja dan dewasa, sila cadangakan kepada penjaganya untuk berikhtiar dengan VIVIX.

VIVIX mengandungi emodin untuk mengatur sistem usus yang sempurna. So untuk anda yang menghadapi masalah penghadaman dan pencernaan, VIVIX adalah jawapannya! Terutama kepada penghidap Autisme.

Vivix menggalakkan pembentukan baru mitokondria untuk meningkatkan tenaga di dalam sel. Mitochondria (penjana tenaga) di dalam sel menghasilkan tenaga yang kita perlukan. Tetapi apabila kecekapannya menurun, fungsi sel juga menurun. Maka, seorang Autisme perlukan VIVIX bagi meningkatkan kecekapan sel-sel dalam tubuh dan sel otaknya untuk saling berhubung.

#autisme
#autism

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...