Saturday 21 October 2017

PULIHKAN SUNBURN DENGAN VITAMIN C

Nak pulihkan sunburn?

Cara saya, pulihkan sunburn dengan pengambilan vitamin C yang konsisten.

S U N B U R N vs V I T A M I N C

Sunburn merupakan keradangan kulit akibat panahan sinaran UV pada kulit. Dulu, kulit aku apabila sunburn, jadi memerah dan pedih! Beberapa hari selepasnya barulah nampak gelap 😝 pastu, berlarutanlah hingga paling tidak pun 3 bulan!!!!

Kawnan-kawan bertanya, camn muka aku boleh nampak tak terbakar sangat walaupun aku kerap 'bersantai' di padang.

Sebenarnya,
Sejak konsisten amalkan vitamin C, aku perasan jugak kulit aku sunburn tak ketara sangat. Paling tidak pun, lepas 2 mingu (lebih kurang), dah nampak cerah semula (walaupun tak seperti sebelumnya sepenuhnya).

Vitamin c ni berfungsi untuk 'firm'kan semula sel-sel kulit dan bertindak mencerahkan tona kulit.

Tapi, korang kalau nak vitamin c, kena cari vitamin c yang ada sistem 'pelepasan berperingkat' (sustained release).

Napa?
Supaya..... taklah berlaku pembaziran vitamin c tu! Vitamin C kan larut air. Kita takmahu air kencing kita yang mahal 😂 tapi biarlah tubuh kita yang mahal. Hahhahahah.....

Apabila vitamin c dilepaskan secara berperingkat, maka dalam tempoh 24jam masih ade sisa2 vitamin c dalam tubuh Sebelum menjelang pagi esoknya. Esoknya kita makan lagi sebijik vitamin c untuk cover esok seharian pulak. Begitulah hari seterusnya..... sebab tu jangan skip vitamin c ni 😁😁😁 

#diariustazah
#vitaminc

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...