Thursday 5 October 2017

PERKARA PERLU DIELAKKAN OLEH G6PD DAN APA RAWATAN UNTUK G6PD


Apakah langkah berhati2 yg perlu dilakukan oleh penghidap G6PD? Apa yg perlu mereka elakkan? Jom saya huraikan satu persatu.

1.makanan yang mengandungi pewarna tiruan seperti methylene dan toludine blue. Setiap kali membuat belian, pastikan anda memeriksa label senarai kandungan terlebih dahulu.

2.Makanan yg mengandungi sulfida juga sangat berisiko menyebabkan himolisis.

3.Kacang soya atau produk mengandungi soya seperti susu berasaskan soyaSemua jenis kacang atau makanan mengandungi kacang terutama kacang parang (fava beans)

4.Sesetengah produk bebas gluten seperti tepungAsid askrobik TIRUAN askrobik TIRUAN yg biasa terdapat dalam Suplemen Vitamin C.

5.Gula gula dan makanan berperisa menthol.

6.Ubat gegat tidak boleh digunakan untuk pakaianan penghidap G6PDUbat nyamuk atau semburan ubat nyamuk yang mengandungi pyerthium.

7.Beberapa ubatan herba dan tradisonal seperti Chuen Lin, San Chi, 13 herba, 12 herba.

Apa rawatan untuk G6PD?

Tiada sebarang rawatan untuk G6PD. G6PD adalah masalah genetik dan  seumur hidup tetapi G6PD tidak mengganggu perkembangan dan tumbesaran seseorang. G6PD boleh dikawal dengan pengambilan makanan yang sihat dan juga mengelakkan semua makanan dan bahan yang tidak boleh diambil. Walaubagaimanapun setiap individu yang memiliki G6PD mempunyai kesensetifvitian yang berbeza beza.

*copypaste*

#sihatceria 
#G6PD

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...