Friday 26 May 2017

HATI BAHAGIA & HAJAT TERCAPAI

Salah satu cara hati bahagia & tercapai hajat ialah dgn mendoakan orang lain.

Dulu saya kalau nak marah orang,
saya geram, doakan yg bukan2.
Biar mati kena langgar lori 😂

Tapi sejak saya faham tentang konsep doa yg diaminkan malaikat, saya tukar.

Kepada yg melukakan hati saya, saya doakan dosa2nya diampunkan, hajatnya tercapai, diberi hidayah, hidupnya bahagia dan sejahtera dunia akhirat.

Kenapa?

(1) Kita akan lebih #bahagia bila mendoakan orang lain. Walaupun org tu mencederakan hati kita. Ia lebih baik drp menanggung sakit hati mengenangkan mereka.

(2) Apa yg kita #doakan pd orang, malaikat aminkan dan berdoa pula agar kita pun dapat doa yg sama yg kita pinta buat mereka. Kalau kita mintak doa agar orang tu mati dilanggar lori entah2 kita dulu yg kena langgar lori 😭 naudzubillahi min zalik.

(3) #Syaitan suka bila kita #bermusuh tp #sengsara bila kita #bersilaturrahim.

(4) Bila kita doakan #kebahagiaan orang yg melukakan kita, mudah2an doa kita #makbul, dia sibuk dgn kebahagiaannya & tak kacau kita lagi dah.

(5) Kerana kita pun bukannya tak buat salah dgn orang lain.... Mungkin banyak benda yg kita tak perasan tapi melukakan dan mengguris hati orang lain. Jgn ingat kita baik/mulia sangat hahaha.

Cubalah. Doakan orang2 yg pernah melukakan hati kita (termasuk saya la kalau ada, hehe).

Doakan kebahagian mereka, diberi hidayah, kejayaan, makbul hajat... mula2 mungkin kita rasa sukar. So unfair kan? Tp yg pasti kita akan rasa betapa manisnya perasaan itu.

Saya doakan kita semua tercapai segala yg dihajati. Mudah-mudahan Allah redho & suka dgn apa yang kita kerjakan. #Aamiin

Salam 1 Ramadan & Selamat ber puasa semua Muslimin & Muslimat...
#Ramadan almubarrak
#BacktoBasic

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...