Wednesday 13 December 2017

LAGI ISU TENTANG VIVIX

Ramai yang bertanyakan kepada kami tentang produk keluaran Shaklee yang bernama Vivix. Vivix dikatakan kaya dengan Resveratrol yang bagus untuk pelbagai penyakit oleh ramai penjual produk tersebut(bukan semua).

Berdasarkan hasil pencarian kami dengan menggunakan Quest Product Search National Pharmaceutical Regulatory Agency - NPRA (http://npra.moh.gov.my), tiada produk kesihatan yang bernama "Vivix" yang berdaftar dengan KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA.

Seterusnya kami membuat panggilan terus ke NPRA bagi mengetahui status sebenar Vivix.

NPRA menjelaskan bahawa setiap produk yang mengandungi Resveratrol wajib berdaftar dengan KKM sebagai produk kesihatan kerana Resveratrol merupakan bahan yang terkandung di dalam senarai "Negative List For Food". Apa jua produk yang mengandungi bahan daripada senarai "Negative List For Food" ini secara automatik bukanlah "makanan" di bawah pemantauan @Bahagian Keselamatan & Kualiti Makanan (BKKM, sebuah lagi badan/agensi bawah KKM) tetapi produk kesihatan yang perlu berdaftar dengan KKM.

Jadi bagaimana pula dengan Vivix? NPRA menjelaskan Shaklee telah memohon pengkelasan terhadap produk mereka Vivix dan hasilnya adalah Vivix telah dikelaskan sebagai makanan kerana tidak mengandungi Resveratrol. Ya! Vivix di Malaysia tidak mengandungi Resveratrol seperti yang dihebohkan oleh ramai penjual produk tersebut.

Sebelum itu kami juga ada mendapatkan maklumat daripada penjual Vivix, kata mereka Vivix yang dibekalkan untuk pasaran Malaysia adalah sama dengan Vivix yang dijual di pasaran Amerika Utara (US & Kanada). Bagi mereka Vivix mengandungi Resveratrol seperti yang diumumkan oleh Shaklee di Amerika Utara.

Kami maklumkan juga perkara ini kepada NPRA namun begitu, NPRA hanya boleh memproses maklumat yang dibekalkan oleh Shaklee Malaysia sahaja, bukan daripada penjual. Jika ada sebarang penipuan daripada pihak Shaklee Malaysia atau penjual produk sendiri, aduan perlu dibuat kepada pihak BKKM kerana Vivix telah dikelaskan sebagai makanan dan pihak BKKM berkuasa untuk mengambil tindakan terhadap mereka.

Saranan kami pula aduan juga boleh dilakukan terhadap penjual dan Shaklee Malaysia kepada KPDNKK. Kami melihat ada cubaan untuk menipu pengguna sama ada daripada pihak penjual atau pihak Shaklee Malaysia sendiri atau kedua-dua ya sekali.

Nasihat kami kepada orang ramai pastikan apa jua produk kesihatan yang ingin digunakan berdaftar dengan KKM. Hanya produk kesihatan yang berdaftar dengan KKM dijamin selamat, berkesan dan bekualiti.

Penggunaan produk tidak berdaftar dengan KKM dikhuatiri hanya suatu penipuan dan malah lebih merbahaya jika dicampur dengan bahan terlarang.

Bagi produk yang mengelirukan, boleh hubungi mana-mana pihak berautoriti berkenaan bagi bertanyakan soalan dan dapatkan maklumat serta informasi yang tepat.

Jadilah pengguna bijak.

👆PQ Community (page)

::::::::: JAWAPAN DARIPADA SHAKLEE ::::::::::

Vivix is sold as a botanical beverage mix containing 4 plant extracts (Muscadine Grape Extract, European Elderberry Extract, Japanese Knotweed Extract and Purple Carrot Extract).

There are naturally occurring polyphenols in the plants but the amounts may vary between harvests. However, we do not extract any specific active compound from the plants. As such, the product is classified as food and fall under control of Malaysia Food Safety and Quality Department (FSQD).

The Vivix label has also been screened and approved by FSQD and classified as FOOD. 


::::::::::::::::::::::

Saya personally pernah tanya Nutritionist Shaklee pasal ni, kenapa vivix tidak dikelaskan sebagai suplemen instead of makanan?

Beliau jawab, ia adalah kerana kandungan resveratrol dalam vivix tidak capai % yang diperuntukkan untuk ia dikelaskan sebagai suplemen. 


So, korang yang masih ragu-ragu, keliru dan cuak dengan vivix atau mana-mana vitamin Shaklee, follow saya hadiri mana-mana kelas nutrisi Shaklee agar kita lebih faham tentang keperluan vitamin dalam badan kita. 


Untuk daftar keahlian Shaklee, sila hubungi saya, AdahFitri di talian 012-3618431 atau 017-3129349. 


Follpw IG @adahfitri atau @aminahsyuhadah untuk ketahui lebih banyak vitamin untuk kesihatan tubuh anda. 

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...