Saturday 9 December 2017

JOM MANTAPKAN IMEJ ~ 2

Sambungan Jom Mantapkan Imej 1..... 

Rasanya yang masalah banyak kepada kita ialah macam mana nak pilih baju ikut potongan badan..kan?

Kalau body cutting hour glass, takde masalah nak pilih baju.
Kalau cutting inverted triangle atau bahagian atas lebih besar daripada pinggul, elakkan baju yang ada banyak aksesori di bahagian atas. 

Contohnya kita pakai blouse ke..baju kurung ke..kan ada yang bercorak-corak. So pilih baju yang tak bercorak sangat di bahagian atas. Lebihkan corak atau fesyen di bahagian bawah, supaya mata audience kita lebih tertumpu ke bawah. Untuk body cutting mcm ni juga, elakkan juga pakai tudung yang berbunga besar. 

Bahu dah besar, jangan banyak perincian di bahu...tudung pun pilihlah yang bercorak kecil.
Bagi yang cutting apple, pear,  pemilihan pakaian adalah sebaliknya pula. Elakalkan memilih baju yang beropol atau sarat dengan corak dan perhiasan di bahagian pinggul dan kaki. Kita tumpukan kat bahu pulak...atau pada bahagian bwah kain..kat kaki tu. 

Letsay nak pakai seluar, pilih yang cutting kaki besar, peha ngam-ngam...lepas tu pilih la baju labuh sikit, tapi ada patern seerti potongan baju serong ke..material kain pulak, better pilih yang flowwy.... 

Tips utk Acara/ Meeting Formal :

1. Pilih pakaian berwarna gelap.
2. Pilih kasut bertutup
3. Handbag yang sama saiz dengan pinggul. Bukan lebih kecil atau lebih besar.
4. Aksesori untuk lelaki tak lebih dari 3, untuk perempuan tak lebih dari 5.
Aksesori termasuk jam, gelang, cincin, keronsang. Tak boleh lebih dari 5 ye.
5. Mekap yang tak keterlaluan. Pilih warna nude.
6. Kalau pakai baju kurung, tudung kosong tanpa corak.
7. Kalau pakai baju plain, tudung boleh bercorak tapi tak keterlaluan.
untuk acara formal pulak..
Elakkan baju yang terlalu fancy & bercorak.Tetapi kalau baju kurung ok je...cuma pakai la baju yang warnanya gelap sedikit..

Camne saiz handbag tu nak ukur sama saiz pinggul?
  
Macam ni, 
amik beg, letak kat bahagian pinggang dan pinggul kita...lepas tu ukur sama ada beg tu sama besar atau tidak dengan pinggul anda. 

Dan material beg tu seeloknya yang keras dan terletak. Elakkan menggunakan beg daripada material lembik seperti kain atau kulit yang nampak 'lonyai'. Hiihihi..

Apabila pakai seluar besar, pakai bju yang just nice ukuran dia pada badan kita. Dan yang penting, pilih pakaian yang fit dengan size kita...fit tu bukan ketat ye..tapi 'just nice'. 

:::::::::::::::::: 

DOWNTONE SKIN COLOUR

Kita nie rupanya ada downtone skin color. Errr.. apa tu???

Downtone nie ada 2...warm & cold. Sebab tu ada orang pakai certain color, kulit jadi gelap dan kusam. Ada certain warna pulak, nampak berseri je.

CARA UKUR DOWNTONE COLOR:

1. Perunding imej, biasanya akan guna kain warna gold & silver, oren & pink, untuk mengukur kesesuaian warna pakaian dengan kulit seseorang. 

Sebenanya, nak measure nie muka kena plain tanpa make up.

Cuba korang letak kain warna gold atau silver, di bahagian bawah dagu. Kalau kain warna gold @ oren tu menampakkan korang cantik, kurus, parut jerawat tak ada, maksudnya korang warm downtone.
 
Tapi kalau letak kain warna silver @ pink, korang nampak lagi cantik, kurus, parut tak nampak jelas, korang adalah cold downtone.
 
2. Berdasarkan urat pada pergelangan tangan. 

kalau urat hijau, warm downtone...
kalau urat biru, cold downtone
 
downtone juga penting untuk pemilihan make up foundation. Warm downtone, foudation base adalah oren.. Cold downtone pula, foundation base  adalah pink.
 
Untuk padanan warna baju, boleh rujuk kepada aplikasi 'Color Wheel'. Downlload je di AppStore.

okey, selesai perkongsian simple hari ini. Jom mulakan hari anda dengan ceria dan gembira!!

#diariustazah

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...