Tuesday 7 November 2017

penyerapan oat sebagai gula darah lebih tinggi berbanding Coke/ Fanta.

Pening ya bila saya tulis penyerapan oat sebagai gula darah lebih tinggi berbanding Coke/ Fanta.

Ini bukan saya kata ya...ini data indeks glisemik daripada HARVARD UNIVERSITY.

1) HUJAH SERAT KURANGKAN INDEKS GLISEMIK (GI)

Ada pula kata takkan serat dalam tu tak kurangkan penyerapan kanji oat tu sebagai gula. Mungkin keliru apa itu indeks glisemik.

Ia sudah MENGAMBIL KIRA serat dalam tu.. tapi masih juga tinggi indeks glisemik 😅

Harvard ni sumber paling sahih kot untuk GI ni..

Tak timbul kadar penyerapan individu sebab fokus kenyataan ialah berkenaan penyerapan gula darah sesuatu makanan itu. Itu yang boleh sukat dan itulah gunanya Indeks glisemik.
.

2) HUJAH OAT KARBOHIDRAT (GULA) KOMPLEKS SUSAH SERAP, FANTA DAN COKE GULA RINGKAS SENANG SERAP

Karbohidrat kompleks jika diperhalusi itulah yang naikkan kadar penyerapan. Sebab halus maka lebih senang diserap.

Kenapa pula fanta dan coke tak menaikkan gula darah?

3) FANTA & COKE INDEKS GLISEMIK RENDAH

Sekali lagi saya tegaskan, rujukan Harvard adalah sahih. Ini masih masuk akal memandangkan minuman ringan ini menggunakan GULA TINGGI FRUKTOSA (HFCS)

Gula  fruktosa tidak meningkatkan gula dan insulin darah seperti gula lainnya. Indeks glisemik gula fruktosa asli hanya 15 dan gula HFCS  yang biasa digunakan dalam air Coke/Fanta..GI dalam 65.

Ini tak bermakna gula HFCS atau pure fructose lebih baik daripada oat..Common sense lah...saya cuma cerita bab penyerapan lah. Pembaca artikel saya tentu ingat bukan, gula fruktosa lah yang saya nobatkan sebagai gula paling toksik jika berlebihan. Banyak lagi kesan buruk daripada pengambilan air bergas ni.

.
.
Akhir kata, tujuan penulisan oat itu bukanlah untuk mengatakan minuman Coke @ Fanta lebih baik. Saya cuma ingin menunjukkan bahawa kesan penyerapan gula pada badan adalah berbeza mengikut jenis oat, walaupun sama nutrisinya. Ini kerana kaedah pemprosesan yang berbeza.
.

Maka adalah mitos bahawa oat segera adalah pilihan baik untuk mengurangkan kencing manis terutama jika diambil berlebihan kerana kadar penyerapan gula darah yang tinggi.

Jika tak percaya, bagi pesakit kencing manis atau prediabetic, ambil oat 3 sudu besar dan sukat bacaan gula darah 15min, 30 minit, 1jam dan 2 jam.  Saya pernah buat dulu-dulu. Anda akan terkejut 😁 Ada yang berani terima cabaran?

Jika nak oat juga, ambil jenis bran (BG22) Steel cut atau rolled oat. Jadilah pengguna yang lebih bijak.

.
.
Hafiz Sulaiman
-Pejuang Kesihatan-

#copypaste

No comments:

Post a Comment

BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL

 BUKIT GASING FAMILY HIKING TRAIL.  31 OGOS 2020, kami sekeluarga mendaki ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya.  Sementelah anak-...